XXL Bordspel

koning-arthur-logoHeb je zin in een lekker actief feest in de sfeer van de riddertijd maar is het weer te slecht om het buiten te vieren? Laat dit de pret niet bederven want ook met dit Koning Arthur bordspel kan je dan prima uit de voeten. Natuurlijk kan het ook buiten worden gespeeld maar dan moet het wel windstil zijn of moeten de bordvakken worden vastgeplakt aan de speelvloer.

Het bordspel bestaat uit 66 vakken. Elk vak heeft de grootte van een A4. Als er meer dan 8 deelnemers meedoen, moeten er speelduo’s gemaakt worden die het uitvoeren van de opdrachten zo eerlijk mogelijk onderling verdelen. Iedereen kiest een ridder om het bordspel mee te spelen. Er kan gebruik gemaakt worden van een grote, houten dobbelsteen of een cijfertol.

Het doel van het bordspel is om jonkvrouw Elaine te bevrijden uit het kasteel Corbenic. Onderweg komen ze natuurlijk allerlei obstakels, vijanden, magische hulpmiddelen en moeilijke opdrachten tegen.

Opdrachten

Kluizenaarsduel: Kies een tegenstander uit en twee gewonde deelnemers. Jij en je tegenstander maken zo snel mogelijk het medicijn tegen zwaardwonden. De winnaar mag naar de volgende kluizenaarhulppost. De verliezer moet terug naar de vorige om het vak beter te leren!ridder-kegelen-2

Ridder kegelen: Laat alle ridders goed hun plek op het spelbord onthouden. Zet dan alle ridders neer in kegelopstelling. Probeer met de gouden bal zoveel mogelijk ridders om te kegelen. Je mag zoveel stappen vooruit als het aantal ridders dat je in één keer omkegelt.

Schaak de jonkvrouw: Daag de ridder die het dichtst bij je in de buurt staat (voor of achter je) uit voor een duel om de jonkvrouw te schaken.

Ridderduel: Daag de ridder die het verst vooraan staat uit voor een ridderduel. Als je van deze ridder wint, mag je op zijn plek gaan staan. Als je verliest, moet je een beurt overslaan.

Op zoek naar de Graal: De Graal ligt ergens in de buurt verstopt. Als je hem binnen 2 minuten vindt, mag je gebruik maken van de magische krachten.

Torenspel: (Op de plaats voor de finish) Wacht net zo lang op deze plaats tot er een concurrerende ridder op dezelfde plaats komt. Bouw met de blokken een zo hoog mogelijke toren om zo dicht mogelijk bij de jonkvrouw te kunnen komen.